zondag 23 september 2012

Recept: jummie jummie chocolade taart/cake ( zonder dierlijke producten )

Ik ben al een tijdje bezig, wat anders met mijn voeding om te gaan. Zo eet ik tegenwoordig voornamelijk plantaardig, heel en niet uit een pakje. Omdat ik wel van een uitdaging en lekker koken hou, vermaak ik mij prima met al het nieuws wat op mijn pad komt. En staat er hier regelmatig iets heerlijks nieuws en gezond ( of gezonder dan het alternatief ) op tafel.



Gisteren smullend van een diervriendelijk stukje homemade chocolade cake, bedacht ik mij opeens dat het misschien wel leuk zo zijn om af en toe recepten te delen. Het zullen geen culinaire hoogstandjes zijn, maar ze bieden wel een alternatief op de gangbare keuken. En ze zijn gegarandeerd erg lekker!!

Nou is een chocolade cake misschien niet de allergezondste keuze, maar door dierlijke producten weg te laten en gangbare suiker te vervangen door een beter alternatief, geniet ik net een beetje meer. Want gezonder voor mij en beter voor de wereld!



Hieronder het recept ( met link naar originele recept ) van de jummie jummie ( veganistische, plantaardige, lactose vrije ) chocolade cake. Ik heb wat dingen aangepast, en je zou nog verder kunnen gaan door bijv volkoren bloem en rauwe cacao poeder te gebruiken ( als je dit kan vinden )

En ook heel belangijk, super makkelijk te maken :)

  • 3 koppen bloem (680 gram)
  • 3/4 kop agave siroop 1/4 kop maple sirope*  ( of meer naar smaak )
  • 6 eet lepels cacao (100 grams)
  • 2 theelepels baking soda ( bijv dr oetker ) (10 cc's = 10 ml)
  • 1 theelepel zout (5 cc's = 5 ml)
  • 3/4 kop zonnebloemolie ( of andere plantaardige olie ) (200 cc's)
  • 2 eetlepels azijn (30 cc's)
  • 3 theelepels vanille (ik heb zowel poeder als vloeibaar gebruikt (10 cc's)
  • 2 koppen koud water (480 cc's)
  • 1 theelepel kaneel**
  • 1 theelepel kardemon poeder**
* maple syrop geeft het net een beetje een karamel achtige smaak, agave siroop heeft meer voedingsstoffen dan suiker en een lagere glycemische index, waardoor je bloedsuiker beter op peil blijft.
** kun je naar smaak er aan toevoegen maar ook weg laten.

Dan mix je eerst alle drogen ingredienten goed, daarna gooi je de natte ingredienten erbij, goed mixen tot alles lekker glad is. Stop het geheel in een ingevette cakevorm. En bak het op 175 graden celcius ongeveer 45 minuten, maar prik naar 30 en 40 minuten al even in de cake of deze 'droog' is. Zodra de vork tamelijk schoon eruit komt is de cake klaar. Smullen!!!!!! Het heeft trouwens meer iets weg van een brownie dan een cake. En waarschijnlijk ook erg lekker met nootjes erin.









3 opmerkingen:

  1. nice! d8 eerst even dat het zeep was toen ik het plaatje zag ;)

    zin om mee te doen?
    http://eenkloddertjerozehier.blogspot.nl/2012/09/een-bloemetje-give-away.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jummie, ik weet een gelegenheid waarbij je het nog eens kan demonstreren! En ik wil met alle liefde daarbij helpen als proefpersoon...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, ja misschien ga ik er wel 1 maken voor zaterdag, sinds mijn pompoenen ten prooi zijn gevallen aan monsterlijke naaktslakken. En het dus niks wordt met die pompoenen soep.

    BeantwoordenVerwijderen