zondag 28 oktober 2012

Diezijn leuk! hip en handgemaakt markt voorstel ronde: De Froulju fan Rembrandt

Nog maar 7 nachtjes slapen en dan is de Vismarkt in Groningen weer een walhalla aan hip en handgemaakte spullen. Er is weer een grote diversiteit aan kramen, zoals kramen met illustraties, retro look kleding, speelgoed, vilt, kinder kleding, knuffels, chocolade, ambachtelijk werk, sieraden, lekkere toetjes en nog zo veel meer, kijk maar eens op www.diezijn-leuk.nl daar vind je de meer dan 80 standhouders!

 
De traditie op mijn blog is dat ik altijd een paar standhouders voorstel in de dagen/weken voor de markt. Omdat de meeste standhouders al voor de 2de, 3de of zelfs 4de keer op de markt staan zijn velen van hen al aan bod gekomen op mijn blog. Vandaag stel ik aan jullie voor de Froulju fan Rembandt, een standhouder die al sinds de 1ste editie op de Hip en handgemaakt markt Groningen staat.


 

Mijn naam is Hendrickje Saskia Lemstra en ben genoemd naar de vrouwen van Rembrandt. Mijn beppe(oma) heette Hendrikje maar mijn ouders wilden het graag met ck. Dit mocht in eerste instantie niet omdat het oud Nederlands zou zijn. Gewapend met het grote boek van Rembrandt is mijn vader er weer heen geweest en toen mocht het wel. Mijn tweede naam is Saskia, welke met schilder Rembrandt getrouwd was. Ik heb jaren in de Rembrandtbuurt gewoond in de 2de Saskiadwarsstraat. En de architect van onze huizen. W.C. De Groot was getrouwd met een Hendrikje. Toeval? lijkt mij niet! Dus toen ik op zoek was naar een naam voor mijn atelier moest het iets in het fries zijn en met mijn namen. En zo werd de naam “de froulju fan rembrandt” bedacht.
 
 
 
Ik ben altijd al creatief geweest en mijn grote wens was om handwerklerares te worden. En zo geschiedde. Maar het eerste jaar een soort afvalrace. Je was of niet vormbaar of ze bedachten wel een andere reden waarom je er niet paste. Dus na een half jaar ben ik daar gestopt. Gelukkig is mijn creativiteit niet gestopt. Ik ging cursussen volgen waaronder zonnekindpoppen maken. Hier heb ik veel geleerd. Want de popjes die ik nu maak hebben allemaal een hoofd en de beginselen heb ik goed geleerd bij het poppen maken. Daarnaast heb ik nog gevilt en wandkleden gemaakt. Momenteel volg ik een cursus quilten want dat kon ik nog niet. Ik ben eigenlijk altijd wel bezig met iets maken. Dit zijn popjes gemaakt van vilt maar ook maak ik popjes en andere artikelen van stof en wol. Heerlijk om met je handen bezig te zijn.
 
 

Sinds 2009 sta ik wat op grotere markten en probeer professioneler te worden. Een onderdeel daarvan is het hebben van mijn eigen webwinkel, defrouljufanrembrandt.nl. Het is namelijk erg leuk om je producten die ik met liefde maak ook te verkopen. Daarom is een markt ook altijd zo leuk omdat je dan direct contact hebt met je klanten. Je ziet wat ze er van vinden en dat geeft weer energie om door te gaan.


 
Speciaal voor deze editie van “Diezijn leuk”heb ik weer een nieuw soort zwarte piet gemaakt. De inpak- en pakjespiet. Een vrolijk pietje waarvan de armen en benen goed kan buigen zodat je hem leuk kan hangen aan je boot of iets anders. Zelf ben ik dol op sinterklaas. Aangezien ik ook een seizoentafel heb zal mijn huis straks weer vol staan met pieten en Sinterklaasen. Het is leuk om via een seizoentafel dicht bij de natuur te staan. Om het seizoen op deze creatieve manier naar binnen te halen.

 

Ik heb er weer erg veel zin in om naar Groningen af te reizen en de creativiteit van anderen te bewonderen. Wie weet tot koopzondag 4 november!

 
Hendrickje Saskia Lemstra

de froulju van rembrandt
 
De Diezijn leuk hip en handgemaakt markt vind je koopzondag 4 November op de Vismarkt in Groningen de markt is geopend van 11.00-17.00

Geen opmerkingen:

Een reactie posten