dinsdag 30 oktober 2012

Diezijn leuk!Hip en handgemaakt voorstelronde: 23April

En toen was het opeens nog maar 5 nachtjes slapen voordat de vismarkt in Groningen weer vol staat met alleen maar leuke dingen! En met leuk bedoel ik natuurlijk, origineel, handgemaakt, retro, vintage, fairtrade of creatief hergebruikt. Want vannacht droomde ik van een kraam vol met lego dozen op 'onze' markt. En lego is ook heel leuk natuurlijk, maar wordt per duizenden uit de fabriek gestampt, en je weet niet wie jouw blokje gemaakt heeft. Dat is niet waar Diezijn leuk! voor staat, want daar ontmoet je de maker zelf en zie je de aandacht en liefde van deze maker terug in elk product en dat maakt het zo veel specialer dan een pakje uit een fabriek ergens ter wereld.



Op de Diezijn leuk! markt vind je ook veel standhouders die graag dingen bewaren, die in alles weer iets nieuws zien en van gewone materialen ongewone dingen maken. Zo is er knotsdesign met sieraden van oa fietsbanden en elastiekjes. En maakt Tini van der Aar met diezelfde fietsbanden stoere kransen. Tree rose fish kan geen kringloop voor bij lopen zonder alle knoopjes mee te nemen en daar weer fantastische nieuwe dingen mee te maken. Vind je bij Eexterhout vilten(woon) accessoires gemaakt van vintage wollen dekens.En bij Van Oma zijn ze ook gek op nostalgie en hergebruik, ze maken van tweedehands stoffen weer nieuwe dingen of laten oude handwerk technieken herleven in een modern jasje.



Vandaag stel ik voor zo'n creatief hergebruiker aan jullie voor: 23April



Het is altijd lente bij 23April! Niet alleen vanwege de naam, maar vooral vanwege de producten: oude spullen krijgen weer een nieuw leven! Dus je kunt het hele jaar rond prima terecht bij 23April voor leuke, originele, handgemaakte producten op basis van hergebruik. Wie al eerder de stand van 23April heeft bezocht, weet al dat er verrassende dingen te verwachten zijn. En behalve een paar one of a kind producten ook leuke aanbiedingen speciaal voor de Diezijn Leuk! Markt van 4 november in Groningen.
 
 
Eigenaresse Saskia van Rouveroy: “Alweer bijna een jaar geleden ben ik begonnen met 23April, nadat ik werkloos werd. Zomaar thuiszitten kan ik niet en mijn creativiteit borrelde over de rand. Ik bewaar mijn hele leven al dopjes, tijdschriften, koordjes, hout, plastic onderdeeltjes, doosjes, enzovoort. Allemaal met het idee dat het ooit ergens nuttig voor gebruikt kan worden. Nu greep ik de kans om daarmee aan de gang te gaan. Recyclen is mooi, maar hergebruiken is prachtig!

Ik begon met het maken van enveloppen en kreeg daar zoveel leuke reacties op! Veel mensen vinden het (weer) leuk om post te sturen en gebruiken daar mijn enveloppen voor. Bovendien zijn ze heel geschikt om geld in cadeau te geven.

 
 

Behalve de enveloppen maak ik ook superleuke gondeldoosjes. Hiermee kun je kleine cadeautjes een groot(s) effect mee geven! Er zijn zoveel leuke cadeaudoosjes bijgekomen de laatste tijd, het is onmogelijk om die allemaal in de webwinkel te laten zien. Dus sla je slag op de stand!

 
 

Voor de komende kerstpost is er weer keuze uit een enorm assortiment enveloppen in diverse thema’s. In zo’n persoonlijke envelop valt je (eigengemaakte) kerstkaart of foto echt op! Op verzoek maak ik natuurlijk ook enveloppen op maat.

Voor de creatievelingen onder ons: je kunt ook je eigen enveloppen maken met de complete Zelfmaakset Enveloppen. Daar zit alles in wat je nodig hebt om 40 enveloppen te maken en daarna kan je aan de slag om je eigen glossy’s te recyclen. Echt iets voor Postcrossing-fans!

 
 

 Ook leuk voor de feestdagen zijn de Lucky Stars. Bezoekers van mijn stand mogen er gratis eentje meenemen: volgens de Japanners brengen ze geluk! En voor wie het leuk lijkt om ze zelf te maken heb ik DIY setjes met op maat gesneden strookjes. Tip: maak er slingers van om in de kerstboom te hangen. Maar pas op: Lucky Stars maken is wel erg verslavend!


Omdat ik erg hou van praktische dingen, heb ik van sloop- en afvalhout en restmaterialen een aantal nieuwe producten gemaakt: de Keeyper en het Sloophout Sieraad. Stuk voor stuk unieke pronkstukjes om sleutels en/of sieraden netjes aan op te hangen. Bijzonder trots ben ik op de Item Collector: ook gemaakt van sloophout, maar dan gecombineerd met elastieken koord en oude knopen. Hij heeft bij ons in huis zijn nut al bewezen: al die rondslingerende dingetjes worden er nu – door het hele gezin! – netjes aan opgeborgen. En, echt waar: het is net of je kunst aan de muur hebt hangen!



Ik maak ook mooie vlaggenlijnen en papieren kaarten van sap- en melkpakken. En, natuurlijk kun je bij mij ook terecht voor leuke, inspirerende workshops: vraag op de stand naar de mogelijkheden.

 

Vind je 23April leuk en hou je van duurzaamheid? Klik vóór 6 november op Vindikleuk op de Facebookpagina van 23April en maak kans op een Duurzame Waardekaart (een leuke kaart t.w.v. €10,- waarmee je met korting kan shoppen bij duurzame websites).

Diezijn leuk! hip en handgemaakt markt vind plaats op koopzondag 4 November van 11.00-17.00 op de Vismarkt in Groningen. Op www.diezijn-leuk.nl vind je de meer dan 80 deelnemers en meer informatie over de hip en handgemaakt markten in Groningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten