maandag 5 maart 2012

Diezijn leuk hip en handgemaakt markt Groningen voorstel ronde: Running chicken

Vandaag weer zo'n leuke standhouder van de hip en handgemaakt markt Groningen. Je vind haar op 1 April op de vismarkt samen met 75 andere stands. Het loont de moeite om te komen shoppen op deze koopzondag. Zeker als je 1 van de A.R.T fashion Groningen shoppers bent geweest die op 17 Maart een goodiebag heeft mogen ontvangen, want dan krijg je van Running chicken een leuke sleutelhanger ( en ik kan het weten, want ik heb er 1 ) Maar misschien heeft ze ook zomaar wel iets leuks voor je, lees snel verder.

Running chicken stelt zich aan u voor:

Running Chicken




Wie ben je?:

Ik ben Marjolijn Weeda, maker en ontwerper en maker van het Running Chicken speelgoed. Ik studeerde in 2008 af op de faculteit Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Daarna ben ik me gaan richten op datgene wat ik het leukst vind om te doen: het ontwerpen en zelf maken van driedimensionale objecten. Dat klinkt heel breed en dat is het ook! Ik doe van alles… omdat ik eigenlijk niet kan kiezen en zo veel dingen leuk vind om te doen! Eén van mijn activiteiten is het ontwerpen en maken van speelgoed onder het merkje Running Chicken.




Naast het ontwerpen en maken van speelgoed, werk ik als freelance ontwerpdocent op de faculteit Industrieel Ontwerpen en maakt ik zand,- sneeuw- en ijssculpturen in opdracht op verschillende locaties in Nederland, Europa en zelfs daarbuiten. Daarnaast heb ik in Delft een eigen atelier waar ik beeldhouw in albast, travertijn en marmer. Meer informatie daarover vind je op mijn portfoliowebsite: www.marjolijnweeda.nl




Hoe is het ooit begonnen?:
In mijn studietijd is de stoffen- en knopenverzameling langzaam gegroeid. Ik probeerde af en toe kleren voor mijzelf te naaien, maakte tassen en etuis voor vriendinnen... Na mijn afstuderen besloot ik serieuzer aan de slag te gaan met het maken van speelgoedknuffels, tassen en mobiles. Tot die tijd was het werken met stof meer een hobbymatige bezigheid. Maar ik had ondertussen zo veel materiaal verzameld! Het leek me een uitdaging om mijn stoffenverzameling “op” te maken, door heel veel knuffels te maken en die te verkopen. Alleen... voor het maken van knuffels en mobiles heb je niet zo heel veel materiaal nodig. En de mensen in mijn omgeving weten nu ook dat ik graag met tweedehands stoffen of snijresten werk. De stoffenverzameling lijkt eerder te groeien dan te krimpen! Ik zal er dus nog wel even mee door moeten gaan ;). Ik heb er gelukkig nog steeds heel veel plezier in om vrolijke, kleurrijke beesten en andere spullen te maken.





Wat doe je?:
Ik ontwerp en maak het speelgoed van Running Chicken met de hand. Van elk product is er maar één. Je kunt er dus zeker van zijn dat je een uniek exemplaar in je handen hebt als je een Running Chicken knuffelt! Op de website www.running-chicken.nl kun je een aantal van de producten bewonderen.
Voor zover mogelijk produceer ik alle onderdelen die ik nodig heb zelf. Prints zijn bijvoorbeeld eigenhandig gezeefdrukt en de labels zijn gemaakt met behulp van miniatuur linoleumsneden die stuk voor stuk met de hand zijn gedrukt.
Wat misschien nog leuk is om te weten: ik werk niet alleen nieuwe materialen, maar ook met mooie, gebruikte materialen die zo een nieuwe bestemming krijgen. Want kleding die uit de mode is, is vaak nog van goede kwaliteit en zonde om weg te doen! Netjes gewassen, worden deze materialen verwerkt in onder andere knuffels en mobiles.





Op aanvraag verwerk ik ook jouw eigen gekozen stof(fen) in mobiles of knuffels! Een mooie oplossing voor die mooie trui van je die uit de mode is geraakt en die je toch nooit meer aan gaat doen (maar zonde is om weg te gooien)... Of voor dat restje stof dat je hebt gebruikt om de gordijnen te maken of de wieg mee te bekleden... Mobiles maak ik ook graag naar aanleiding van (de kleuren van) een geboortekaartje. Zo kun je een heel persoonlijk geboortekadootje geven!





Wat vind je leuk aan het ontwerpen en maken van Running Chicken?:

Dat is een verhaal dat terug gaat naar de tijd dat ik op de middelbare school zat! Daar deed ik een onderzoek naar het werk van de expressionistische schilder Paul Klee. In het kader van het onderzoek heb ik zijn vogeltjes nog verder geabstraheerd tot tekeningen die uit één lijn bestonden. In de loop der jaren (er was toen natuurlijk geen sprake meer van een onderzoek op school) bleven deze lijntekeningen leuk om te maken, want ze waren héél eenvoudig en "altijd goed". Dat wil zeggen: onafhankelijk van hoe de lijnen van het lijfje, de poten of de kop ook liepen, de vogels kregen meteen karakter en de tekening slaagde altijd! Ik werd altijd blij van het tekenen van de vogeltjes want ze hoefden juist niet perfect te zijn! (En dat is soms wel eens een hele opluchting als je merkt dat alles wat je doet, nooit meteen goed is, je hard moet werken om iets te bereiken, als alles langer duurt dan je denkt... ;) ). In de loop der jaren heb ik al heel wat verschillende versies van de vogeltjes getekend, maar de basis van de lijntekening bleef.
Mijn knuffels hebben dezelfde eigenschappen als de vogeltekeningen: ze zijn niet "perfect" zoals veel knuffels die je in de speelgoedwinkel kunt kopen, maar ze hebben stuk voor stuk karakter en ze maken je vrolijk en blij! Ik word er zelf ook altijd heel blij van als ik bezig ben met het maken van de knuffels. Daarom hebben de knuffels een label met daarop het logo in de vorm van de rennende kip, de vogel-lijntekening die ik het leukst vind om te maken.

Hoe komen je ontwerpen tot stand?:

Ik kies een aantal stoffen uit die ik qua kleur mooi bij elkaar vind passen. Daarbij probeer ik altijd een frisse en een wat onverwachte combinatie te maken, door bijvoorbeeld een ribstof uit de jaren ’70 te combineren met een knalkleur van nu, of gekke streepjes te combineren met een vrolijk bloemstofje. Voor knuffels vind ik het belangrijk dat de stoffen heel zacht zijn en in de gekozen samenstelling in de wasmachine kunnen. Ik zal dus nooit een licht gekleurde katoen combineren met rood flanel ;).





Meestal maak ik twee knuffels tegelijk die er ongeveer hetzelfde uit zien qua vorm, maar niet gelijk zijn in materialen. Ik probeer niet altijd dezelfde soort dieren te maken. Ik vind “hond-achtigen” heel leuk en er zitten ook heel wat “beer- achtigen” tussen. Die hebben allemaal zo’n leuke snoet!

Voor het maken van de mobiles heb ik een heel andere tactiek. Als ik de mobiles maak, voel ik me altijd een waar “fabriekje”! Ik druk eerst een heleboel labels, dan knip ik een heleboel vogellijfjes en snavels uit. Daarna combineer ik alle snavels, staarten en lijfjes tot vogeltjes en daarna naai ik ze allemaal in elkaar. Het vastzetten van de oogjes doe ik meestal ’s avonds op de bank… Dat is zo’n dom werkje! Maar ook weer heel leuk omdat de knoopjes de vogeltjes helemaal “af” maken. De stangen voor de mobiles maak ik ook met een hele rits tegelijk in een heleboel verschillende maten. Anders kost het te veel tijd om steeds te schakelen tussen de verschillende activiteiten die nodig zijn om een mobile te maken, en dat maakt de producten te duur voor de consument.

Heb je misschien een leuke tip op blog-, shop-, of inspiratie gebied:

Ik heb afgelopen najaar een webwinkel geopend op het platform www.Markita.nl. Het is een nieuw online platform waar je honderden originele en unieke producten kunt vinden, direct van de maker. Producten die net even anders zijn en waar de ontwerpers zichtbaar met volle aandacht aan hebben gewerkt. Geen grote merken, maar gepassioneerde makers met een startend merk, origineel product of unieke productie. Sommige producten zijn handgemaakt, andere met oog voor detail geproduceerd, maar in alle gevallen enkel in kleine oplages beschikbaar en te koop via Markita.


Misschien heb je wel een leuke Diezijn leuk aanbieding:

Hier moet ik nog eventjes op broeden… Maar ik denk dat iedereen die iets komt kopen in mijn kraam, een super vrolijk kipje krijgt voor zijn of haar paasontbijt! En natuurlijk degene die een goodiebag bij kleding winkel A.R.T in Groningen hebben gekregen, krijgen bij inlevering van hun bon een leuke Running chicken sleutelhanger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten