zondag 11 maart 2012

Diezijn leuk hip en handgemaakt markt Groningen voorstel ronde: Eexterhout

Ook Eexterhout is weer van de partij op Diezijn leuk! hip en handgemaakt markt. Ook zij heeft tijdens de vorige edities in November gestaan, lekker warm tussen de wolletjes. Maar in lekkere knal kleuren dus ook hartstikke leuk voor zonnige dagen. Lezers van mijn blog kennen Eexterhout waarschijnlijk al uit eerdere blog posts, en weten dus dat ik een enorme Eexterhout fan en niet alleen om de mooie wolletjes maar ook omdat Kyra ( de maakster ) altijd zo heerlijk enthousiast is. Ik zou zeggen kom een praatje met haar maken op 1 April je vind haar aan de kant van de Appie op de vismarkt. (niet te missen!)

Vandaag stelt Eexterhout zicht aan u voor:





WOL VAN EEXTERHOUT

Hallo, welkom bij Wol van Eexterhout. Mijn naam is Kyra, ik woon in een leuk dorp in het Hoge Noorden van Nederland, tussen heide, bos en... schapen.
Daar was dus wol.
Ik ben verzot op wol.

Het begon allemaal in 2005, toen er door een lieve, oude tante wollen dekens werden weggedaan. Nou kan ik toch al moeilijk iets wegdoen wat nog bruikbaar is, maar wol wegdoen vond ik helemaal vreselijk. Of het nou oude truien, dekens of bolletjes zijn, mijn huis ligt vol met wol. Tot in mijn thee.
Vandaar dat er nu een atelier is waar ik al die oude dekens, truien, bollen, vachten, plukken en vezels verwerk tot mooie kussens, tassen, sieraden en meer. Die ik dan weer verkoop op Kunstmarkten, de Open Dagen hier in Eext en via mijn Etsy-winkel, www.eexterhout.etsy.com!




Ik ben erg dol op kleur, dus daar hou ik me niet op in. Dat betekent dat mijn tassen en sieraden vooral worden gedragen door mensen die het niet erg vinden om een beetje op te vallen. En dat mijn kussens zelden in een saai interieur komen te liggen.
Bovendien hou ik van praktisch. Ik maak graag dingen waar je ook iets mee kan doen (en natuurlijk horen sieraden daar ook bij, heb je ooit gezien hoe een kleurrijke ketting of broche een hele outfit kan opfleuren? Probeer dat maar eens uit!). Kleden en plaids voor op de bank of in het kinderbedje; grote, zachte kussens waar je in wegkruipt als het buiten nat en guur is.

Alles wat ik maak is gebruiksvriendelijk. Kussens en kleden zijn wasbaar in de wasmachine (30 graden, wolwas). Ze kunnen tegen een stootje, zijn dus ook kindvriendelijk (die van mij liggen er dagelijks op, bij de kachel, met een boek; ah wat idyllisch, nah, de computer staat er naast).
De sieraden zijn voor het merendeel van wol gemaakt, sommige met vintage dekens, sommige met Merinowol of Gotlandwol.
Ze zijn licht om te dragen, denk dan vooral aan de oorbellen: lekker groot en knal, maar je voelt ze nauwelijks! Ik gebruik naast de wol ook glaskralen en metalen tussenkralen. Nooit plastic!
Natuurlijk is ieder stuk uniek, gemaakt met de inspiratie van dat moment en met plezier, aandacht en zorg. Ik werk veel met hergebruikt materiaal, dus misschien niet perfect maar altijd mooi.




Naast al mijn wolwerk brand ik ook mijn eigen glaskralen. Het is een zijlijn, wol is en blijft mijn Grote Liefde, maar je kan zo nu en dan een sieraad van mij tegenkomen met zelfgebrande glaskralen. Ook daar geldt weer: ieder stuk is bijzonder, uniek.



Mocht je je afvragen waarom het "wol van EexterHOUT" is, kijk dan op onze site www.eexterhout.nl . Je zult zien dat er bij ons inderdaad ook hout te vinden is. Houten meubels, ontworpen en gemaakt door mijn man Richard.
Hout en Wol, als dat geen Yin en Yang is...

1 opmerking: