donderdag 14 februari 2013

DIY knopen maken van fimo klei



Voor Hoodwinked ben ik bezig met een tassen lijn ( lekker groot, met praktische vakken ) Ik heb er vorig jaar zomer 1 voor mezelf gemaakt en die bevalt zo goed en ontvangt veel complimenten. Dat ik er nu meer aan het maken ben, voor jullie.
De tassen moeten kleurrijk en strak van design worden, met een grote kleurrijke knoop. En daar begon mijn zoektocht, want een hele grote knoop zoeken is al een uitdaging, maar een grote kleurrijke knoop ( en niet van plastic ) is een nog grotere uitdaging. Gelukkig ging er al snel een lichtje branden en een laatje met fimo klei open :)


Het is super makkelijk om te maken, je hebt eindeloos veel mogelijkheden en je hoeft nooit meer op zoek. Onder het mom 'doe het lekker zelf' Hier een korte uitleg (maar eigenlijk wijst het zich vanzelf)

Maak van de helft van een pakje soft fimo klei een balletje.

Rol dat balletje plat, tot een dikt die jezelf mooi en stevig vind.

 Plaats een gehaakt of kanten kleedje over je 'fimo pannenkoek' ( of kies iets anders in je huis met een leuke structuur zoals; riet, dichte dennenappels, stenen etc ) En rol met de roller een paar keer over het geheel heen of druk de structuur er in.

Zoek iets wat de grote heeft van jouw ideale knoop en druk het aan.

Trek het randje voorzichtig weg.



Maak met een lange sate prikker gaatjes  in de fimo knoop ( 2 of 4 maakt niet uit, wat jij leuk vind )

Daarna stop je ze in de oven op 110 graden Celsius ongeveer 30 minuten. Het is ook leuk om iets van blad goud er in te verwerken. Langer in de oven laten zitten is geen probleem mits de temperatuur niet hoger is dan 120 graden celcius.

 En tadaa allemaal leuke knopen, voor van alles te gebruiken.

 En vooruit een sneak preview van de grote vilten tas met handige vakken. ( natuurlijk geheel naadloos)



Veel plezier met het maken!!

ps: Fimo klei kan niet in de wasmachine gewassen worden ( i.v.m zeep en het slaan tegen de trommel ) Wel kan het op de handwas gewassen worden met een klein beetje baby shampoo )

Een tas van vilt is zelf reinigend ( want van wol ) dus hoeft eigenlijk niet gewassen te worden. Maar mocht je het toch graag wassen, en dit geld alleen voor *mijn tassen. Dan kan dit in de wasmachine op de wol was 30 graden met andere was en niet centrifugeren. Heb je er een fimo klei knoop op, dan mag handwas ook maar zorg dat het water lauw koud aan voelt ( als het warm aan voelt is het waarschijnlijk al meer dan 37 graden ) en vermijd het kneden en ander ruig werk. Schommel de tas wat heen en weer ( net als in de wol was ) en druk de tas vervolgend met een handdoek droog ( het zal 2 a 3 dagen duren voordat de tas helemaal droog is )

* Iedereen vilt anders en daarom geld het was advies alleen voor mijn producten. Ik gebruik een krimp percentage tussen de 40 en 50 % ( mijn werkstuk voordat ik begin met vilten is dus bijna 2 keer zo groot ) Waardoor er een minieme krimp overblijft als je het wast volgens de bovenstaande instructies.


















3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk resultaat! Ik heb nog nooit met fimo gewerkt, lijkt me wel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan het dus NIET in de wasmachine wassen, het woordje NIET is weggevallen!
    Ik vind je knopen echt prachtig, vooral ook door het ingedrukte relief. Goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel essentieel woord, ik ga 'm direct toevoegen

    BeantwoordenVerwijderen