woensdag 18 december 2013

Een winters plaatje

Weet je nog vroeger toen muziek niet een mp3tje was die je kon downloaden, maar op een cd, of  elpee of erger nog op een zelf opgenomen cassettebandje stond.

Ik vind het geweldig dat alle muziek binnen no time op mijn laptopje staat, want ik ben echt een muziek veelvraat. Maar wat is het heerlijk om af en toe weer iets tastbaars vast te houden. Met een mooie ontworpen album hoes en met nummers die steeds meer aan je gaan hechten.

Ik kan het iedereen aanraden om gewoon weer eens een echte platenwinkel in te lopen zoals King Kong in Leeuwarden of Elpee in Groningen. En dan met een stapeltje cd's aan de toonbank je favoriet uit te zoeken. Ook heb ik een zwak voor platen, niet persee om te beluisteren maar om naar te kijken als een kunstwerk.

Album kunst door Lesanka Honigh.
Misschien is het de tijd van het jaar, waardoor ik terug grijp naar een stukje nostalgie en melancholische en sfeervolle klanken als een warme deken over me heen wil trekken. Maar sinds het Zeldzaam mooie winterevenement waar ze een intiem concert gaf, staat de cd van Habiba op. Een lichtvoetige, nostalgische en een echt winterse plaat met jazz en blues invloeden.

Habiba in kasteel de Haere tijdens het Zeldzaam mooie evenement.
Eigenlijk is "take flight" de ideale cd als begeleiding voor alles. Ze is niet indringend en aanwezig, maar subtiel en gezellig. Je kan er prima een blog bericht onder schrijven ( zoals nu ) of de was mee opvouwen ( wat ik nu zou moeten doen )  De plaat is afwisselend, vrolijk en luchtig. Eigenlijk de ideale kerstplaat maar dan zonder die uitgekouwde kerstnummers. De ideale soundtrack voor de winter waarbij je het gevoel hebt dat je ineens als een soort sneeuwwitje ( met vogeltjes, pompoenen en alles ) door je huis zwiert. Maar ook prima opgekruld op de bank kan gaan zitten met een kopje thee en een speculaasje.



Wat het album extra speciaal en waarschijnlijk ook dat winterse gevoel geeft is dat Habiba haar loepzuivere stem met de harp begeleid.


Het hele album is is hier te beluisteren. Maar het geeft wel net dat beetje extra om ook de hoes in huis te hebben. Bovendien steun je dan een kleine ondernemer.


Habiba op de kleine harp
Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Leuke muziek maakt ze! En dat van die cassette-bandjes, dat kan jij toch niet meer hebben meegemaakt! Want zo zat ik mijn huiswerk vroeger te maken, met een radio en een cassettedeck. En snel op de twee opneemtoetsen tegelijk drukken als er een mooi liedje opkwam.
    De tijden zijn echt ongelooflijk veranderd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja joh heb alles meegekregen, de plaat, singeltjes de komst van de allereerste cd :) Ik had ongelooflijk veel bandjes vroeg, rec and play. Ik had zelf een wis knopje. En nog jarenlang een walkman gehad i.p.v mp3 speler. Moest elke dag een uur heen in de bus en een uur terug. Ik heb wat heen en weer gespoeld met die bandjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen